این ۵ نفر، خودروسازی ایران را به این وضع کشاندند / مافیای مولتی میلیاردر خودروسازی با مردم چه کردند؟

04:53636۴

تاریخ انتشار:

اقتصاد قطعه: در سال ۶۱ که کشور درگیر جنگ بود محمد علیپور و حمید کشاورز با ۲۵ سال سن و با سرمایه هنگفت که منشاء آن معلوم نیست شرکت کروز را تأسیس کردند. علیپور و کشاورز شروع به خرید سهام ایران خودرو می‌کنند و سال ۸۸ حدود ۳/۵ درصد سهام ایران خودرو را می‌خرند که ۳۱ میلیارد تومان می‌شد زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود.

در سال ۶۱ که کشور درگیر جنگ بود محمد علیپور و حمید کشاورز با ۲۵ سال سن و با سرمایه هنگفت که منشاء آن معلوم نیست شرکت کروز را تأسیس کردند. علیپور و کشاورز شروع به خرید سهام ایران خودرو می‌کنند و سال ۸۸ حدود ۳/۵ درصد سهام ایران خودرو را می‌خرند که ۳۱ میلیارد تومان می‌شد زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود.
در سال ۹۰ شرکت تدبیر سرمایه آراد را تأسیس می‌کنند و از طریق این شرکت هم سهام ایران خودرو را میخرند. بطوریکه تا پایان سال ۹۰ حدود ۱۴ درصد سهام ایران خودرو را تصاحب میکنند.
یعنی ۲۴۲ میلیارد تومان زمانی که دلار ۱۲۰۰ تومان بود و تبدیل به یکی از بزرگترین مالکان ایران خودرو شدند‌ و هدفشان این بود که به هیئت مدیره شرکت ایران خودرو راه پیدا کنند در صورتی که طبق قانون قطعه ساز نمی‌تواند عضو هیئت مدیره شرکت بالادست خود باشد. زیرا با این کار انحصار قطعات شرکت را به خود اختصاص داده و قطعه سازان دیگر را از دور خارج می‌کند، که شورای رقابت اجازه اینکار را نداد اما کروز از راه دیگری وارد شد.

در سال ۹۲ که صنعت خودرو توسط امریکا تحریم شد کروزی‌ها هم ایران خودرو را تحریم کرده و با ندادن قطعه این شرکت را گروگان گرفتند.کروزیها در سال ۹۰ موفق شدند با استفاده از پوشش شرکت‌های سوری یک نماینده راهی هیئت مدیره ایران خودرو کنند (حمید رضا منجی ) تا از استراتژی شرکت قبل از بقیه قطعه سازان مطلع شده و یک گام جلوتر باشند و همچنین بتوانند مصوبات هیئت مدیره را به نفع خود رقم بزنند.
وقتی هیئت رسیدگی به تخلف خودروسازها مدارک را به قوه قضائیه فرستاد ، طبق قانون باید طی ۶ ماه رأی اعلام می‌شد اما این رای حدود ۳ سال طول کشید و طی نامه‌ای به مجلس بعد (دهم) اعلام شد که تخلفی مشاهده نشده است.
چطور ممکن است ؟ آیا کروز در قوه قضائیه هم نفوذ کرده یا قاضی پرونده صلاحیت رسیدگی به پرونده را نداشته ؟ یا …
به هر حال آنها هنوز قانع نبودند و شرکت بهمن موتور که تا سال ۹۵ حتی از ایران خودرو و سایپا بهتر کار می‌کرد را هم خریدند اما با شراکت حمید صمدی که مالک شرکت قطعه سازی اورند پیشرو بود و همچنین ۲/۸ درصد از سهام ایران خودرو را نیز داشت. و در واقع خصوصی سازی را به شخصی سازی و انحصار طلبی تبدیل کردند. که نتیجه زد و بند مدیران کروز و سازمان خصوصی سازی بود. و اصلاً بابت خرید شرکت بهمن موتور هیچ پولی پرداخت نشد . و تعداد زیادی از قطعه سازان کوچکتر یا به اجبار و یا توافقی برای جلوگیری از ورشکستگی در رقابت با کروز شرکت خود را به کروز واگذار کردند.
سال ۶۱ همزمان با تأسیس کروز بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین شد. سال ۶۴ شرکت تالبوت انگلیس که پیکان تولید می‌کرد ورشکسته شد و چند سال بعد بهزاد نبوی ، میر حسین موسوی نخست وزیر وقت را مجاب کرد که شرکت تالبوت را به قیمت ۱۳ میلیون دلار بخرند اما نه از انگلیس بلکه از پژوی فرانسه که تالبوت را از انگلیس خریده بود و می‌خواست به جای پیکان ، پژو تولید کند .
در سال ۶۱ همزمان با تأسیس کروز احمد قلعه بانی هم شرکتی را تأسیس کرد که کل ایران خودرو را تحت کنترل بگیرد شرکتی به نام ساپکو . به این ترتیب دیگر ایران خودرو با قطعه ساز رابطه ای نداشت و حالا ساپکو تصمیم می‌گرفت که چه قطعه ای را از چه شرکتی و با چه قیمتی بخرد.
تا سال ۷۹ ساپکو در دست رضا ویسه بود و در سال ۷۹ که اسحاق جهانگیری وزیر صنایع شد ویسه قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو شد. و در سال ۸۰ معاون جهانگیری شد. صنعت خودرو از سال ۸۰ در انحصار ویسه ، قلعه بانی و پور مجیب بود . که ویسه و پور مجیب عضو هیئت مدیره ایران خودرو نیز بودند و علاوه بر آن پور مجیب عضو هیئت مدیره سایپا ، مدیر عامل مگا موتور و ساپکو نیز بود . سایپا هم از سال ۸۰ تا ۸۶ به دست قلعه بانی افتاد که با حفظ سمت در ۱۳ مجموعه صنعتی دیگر نیز حضور داشت . ویسه در سال ۸۴ از تمام سمت های دولتی استعفا داد اما از طریق مهره های خود کنترل صنعت خودرو را به دست داشت.در سال ۹۲ ویسه معاون اسحاق جهانگیری نفر دوم دولت شد. کروز تا سال ۹۷ حدود ۲۵ درصد سهام ایران خودرو را خرید تا انحصار بیشتری ایجاد کند و در این سال ضربه دوم را به ایران خودرو وارد کرد و از تحویل قطعه به آن خودداری کرد.
علیپور و کشاورز تابعیت خارجی دارند و با خرید املاک در خارج از کشور مقدار زیادی ارز از کشور خارج کردند .طبق اسناد موجود علیپور در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا از دموکرات‌ها حمایت مالی نیز کرد. ضمناً فرزندان آنها و ویسه در خارج از کشور سکونت و فعالیت دارند.
اینها مافیای خودرو ایرانند که ۳۰ سال است با استفاده از حمایت دولت‌ها علاوه بر اینکه اجازه پیشرفت به خودروسازی کشور را نمی‌دهند ، با افزایش قیمت‌های غیرمنطقی فقط ضربه به مردم زدند.آنها به فکر سود نیستند بلکه به سودهای چند صد درصدی فکر می‌کنند .

لینک کوتاه
http://eghtesadeghate.ir/?p=8981

4 Comments

  1. رضاطهماسبی کدملی 0321398386 موضوع : حمایت ازحامیان فتنه سال ٨ ٨ و ٨ ۹

    باسلام : باعنایت به ارسال کامنت ودستورات قاطع مقامات محترم نظام در رسیدگی و نهایتا پرونده تشکیل شده از هاشم یکه زارع مدیریت عامل سابق شرکت ایران خودرو ودستگیری ایشان ، مدیریت عامل کنونی شرکت ایران خودرو اقای” فرشاد مقیمی ” باانتساب حامیان وعوامل منفور هاشم یکه زارع ازجمله محسن ناقدی برادران و…..اشکارا برخلاف اصول نظام الهی ومقدس جمهوری اسلامی ایران قدم بر داشته اند وازعوامل وحامیان هاشم یکه زارع حمایت کامل نموداند ، و وفق اصول نظام در پرونده تشکیل شده ازهاشم یکه زارع کلیه احکام صادره ایشان می بایست باطل شده وبکارگیری دوباره این منسوبان وعوامل ایشان حتی در پایین ترین سطح (کارگر خدمات) نباید اقدام ومورد تایید قرارمیگرفت وبا قطع رابطه وپاکسازی اینان ازشرکت ایران خودرو میبایست اقدامی قاطع درمبارزه با حامیان فتنه انجام میگرفت ، انتساب دوباره وعدم عزل وبرکناری کامل منسوبان وعوامل هاشم یکه زارع به مصابح تمسخر گرفتن ،اصول نظام و…… ، وعامدا حمایت از حامیان فتنه سال ٨ ٨ و ۹٨ می باشد .اینجانب ضمن ارسال کامنت در مبارزه با عوامل وحامیان فتنه سال٨ ٨ و ۹٨ در وزارتخانه صمت وشرکت ایرانخودرو به جمیع مقامات محترم نظام ودرخواست رسیدگی مورد خصومت مدیران وزارتخانه صنعت، معدن ،تجارت ومدیریت ومدیران شرکت ایران خودرو ( حامیان هاشم یکه زارع) واقع شده ام که انشاالاه در این خصوص با ارسال گزارش وگزارشات درخواست مساعدت نیز از مقامات محترم نظام انجام خواهد شد.

  1. یحیی

    چرا قوه قضایه ویاارگانهای نظارتی واطلاعاتی کشور دخالت نمیکنند؟!!

  1. مرتضی خان محمدی

    چرا در این مملکت هر کسی خوب کار کرد مهر وابستگی به خارج و دوتابعیتی می زنند. بنده در سال ۷۰ تا ۷۴ که شرکت کروز با مخابرات قرارداد داشت بعنوان بازرس خط تولید به کروز می رفتم که ان موقع در جاده قدیم بود .خط تولید بروز و استاندارد تجهیزات مخابراتی و مواد اولیه و دیسیپلین کار موجب زبانزد همه مدیران مخابرات بود. ولی تنها چیزی که من هنوز بیاد می اورم مدیریت اقای کشاورز بعنوانسهامدار عمده بود که هر روز صبح با لباس خلبانی در دفتر کار حاضر می گردید و تا اخر وقت کار می کرد و در همان زمان هم تمام مهندسان جوان را استخدام می کرد و روش مدیریتی عالی داشت . در همان سالها گروهی در مخابرات برای بعضی از مقاصد خاص که بنده از ان مطلع نبودم قصد جلوگیری از کار انها با لغو قرارداد نمودند که اقای کشاورز بسمت قطعه سازی خودرو رفت و در مرحله اول سیم کشی داخلی پیکان را انجام دادو موفق شد.از ان سال بیش از ۲۵ سال می گذرد و بنده پس از بازنشستگتا کنون ایشان را هم ندیده ام و مدیریت یک شرکت را داشته و ا ز روش های مدیریتی ایشان استفاده می کنم. و امیدوارم که ایشان در این سالها بعنوان یک کارافرین نمونه موفق باشند . در نهایت امید دارم بجای تهمت زدن به دیگران دست بدست هم داده و کشور را بسمت ترقی ببریم

      1. مرتضی 2

        مرتضی خان محمدی بگو برای راه اندازی “خط تولید بروز و استاندارد تجهیزات مخابراتی” سرمایه اولیه از کجا آورده بودند؟ ناآگاهانه در حال حمایت از آنان که نباید هستید. زمان زیادی تا رو شدن کامل دست ایشان نمانده
        کروز آسوده بخواب که سیل در راه است

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند